Bayburt HSM




Haberi ... ta paylaş.

BlinkList del.icio.us FaceBook Folkd Furl Google Linkarena Mister Wong oneview Webnews Yahoo MyWeb YiGG
RAMAZAN BAYRAMINDA BESLENME ÖNERİLERİ 11 Punto  14 Punto 
Haberler

RAMAZAN
BAYRAMINDA BESLENME ÖNERİLERİ



Bayburt Halk
Sağlık Müdürü Dr. İlker HANCİ Ramazan Bayramı münasebetiyle yazılı bir açıklama
yaparak bayramda beslenme konusunda şunları ifade etti;



Ramazan ayında günlük öğün sayısının azalması
ve beslenme düzeninde meydana gelen değişiklikler nedeniyle, kişiler bayramda
öğün sayısının artması ve daha fazla yemek yeme istediğinden ötürü bazı
sindirim sistemi rahatsızlıkları ile karşılaşabilirler.



Geleneksel olarak bayramda ikram edilen şeker, çikolata ve
hamur işleri (börek, baklava vb)  gibi gıdalar kan şekerini hızla
yükselten, enerji içeriği yüksek gıdalardır. Bu gıdaları bayramda birdenbire
sık tüketmek sindirim sistemi problemlerine ve kan şekerinin hızlı yükselmesine
neden olarak çeşitli rahatsızlıklara yol açabilir. Bu nedenle bayram
ziyaretlerinde sunulan ikramlara dikkat edilmeli, aşırıya kaçılmamalı, yeterli
ve dengeli beslenme ilkelerini unutmamalıdır. Bunun için;



 



Bayramda ve bayram sonrası sağlıklı
beslenme önerileri



1.      Bayram süresince de yeterli ve
dengeli beslenmek için, beş temel besin grubunda bulunan besinlerden yeterli
miktarlarda alınmalıdır. Bu besin grupları; süt ve süt ürünleri grubu,
et-yumurta-kuru baklagiller grubu,  sebze grubu,  meyve grubu ile
ekmek ve tahıllar grubudur. Türkiye‘ye özgü beslenme alışkanlıklarına dayanan
besin grupları “Sağlıklı Yemek Tabağı” olarak geliştirilmiştir.



2.      Ramazan ayının sonlanması ile
beraber tüketilecek yiyeceklerin miktarını aniden arttırmayınız. Öğün araları
en az 2 en fazla 4-5 saat olacak şekilde düzenleyiniz. Buna göre öğün sayısı 3
olarak planlanabilir. Gerektiğinde ara öğünlerde taze meyveler ve az şekerli
meyve kompostoları, ayran gibi içecekler beslenme düzenine eklenebilir.



3.      Bayram sabahı hafif bir kahvaltı ile
güne başlanmalıdır. Kahvaltıda kızartma, kavurma yöntemleriyle pişirilmiş
besinler yenilmemelidir. Bayram ziyaretlerinde geleneksel olarak tatlı ikramı
olacağından kahvaltıda şeker, bal vb. tatlı besinlerin bulundurulmaması yararlı
olacaktır. Domates, salatalık, maydanoz, taze biber vb. çiğ sebzeler bolca
tüketilmeli, az yağlı peynir tercih edilmelidir. Haşlanmış yumurta tercih
edilmelidir. Sucuk, salam, sosis vb yağlı besinlerden, börek vb. hamur işi
gıdalardan sakınılmalıdır. Ekmek olarak tam buğday ekmeği tercih edilmesi kan
şekerini kontrol altında tutar ve tokluk hissi verir.



4.      Besinler iyi çiğnenmeli, yemekler
hızlı yenilmemelidir.



5.      Ramazan bayramı süresince mide ve
bağırsak rahatsızlıkları yaşanmaması için fazla şeker ve şekerli gıdaların
(tatlılar, çikolata vb) tüketimine dikkat edilmeli, çevrenin ısrarcı
tutumlarından ve aşırı yeme eğiliminden mümkün olduğunca uzak kalınmalıdır.



6.      Özellikle bayramda tatlı tüketimi
çok isteniyorsa hamurlu, şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar küçük
porsiyonlar  halinde sütlü tatlılar, taze veya az miktarda kuru meyveler;
şerbetler yerine, az şekerli limonata, ayran, şekersiz veya az şekerli
kompostolar vb. içecekler sunulmalıdır.



7.      Sindirim sisteminin düzenli
çalışması ve kabızlıktan korunmak için lif (posa) içeriği yüksek olan sebze,
meyve ve kuru baklagiller tüketilmelidir. Yetişkin bireyler imkânlar dâhilinde
günde 5 porsiyon sebze ve meyve tüketmelidirler. Lif (posa) içeriği yüksek bu
besinler aynı zamanda kan şekerinin de hızla yükselmesini engellerler.



8.      Diyabet, kalp-damar hastalıkları,
yüksek tansiyon gibi kronik hastalığı olanların uyguladıkları diyete bayram
süresince de uymaya özen göstermelidirler.



9.      Ramazan ayı boyunca su ve sıvı
tüketimin azalmasından dolayı vücutta oluşabilen sıvı kaybının yerine konması
için günde en az 2-2,5 litre su içilmeli, sıvı tüketimini artırmak amacıyla
öğünlere ayran, , az şekerli limonata ve az şekerli komposto gibi sıvı gıdalar
eklenmelidir.



10.  Tüm bireyler dâhil ve
 özellikle de yaşlı ve tansiyon hastaları gün boyu çay, kahve gibi kafein
içeriği yüksek içecekleri fazla miktarda tüketmemelidirler.



11.  Ramazan boyunca gece kalkıp sahur
yemeği yemek, ramazandan sonra gece yeme alışkanlığı seklinde
sürdürülmemelidir.



12.        Ramazan
ayı boyunca enerji harcamamak için azaltılan fiziksel aktivitenin bu dönemin
sonlanmasıyla birlikte arttırılması oldukçe önemlidir.



Mümkün olduğunca bayram
ziyaretlerine yürüyerek gidilmesi tercih edilmelidir.



Fiziksel aktivitenin kan şekeri ve
kolesterolü azaltmaya, kilo kaybetmeye ve bağırsak hareketlerini arttırmaya
yardımcı olduğu unutulmamalı. Özellikle
fiziksel aktivitenin arttırılması adına haftada 5 gün en az 30-60 dakikalık
orta şiddette fiziksel aktivite yapılmalıdır.



 



BAYBURT
HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ

Tarih: 22.06.2017 Saat: 11:21 Gönderen: omerheme

BAYBURT UN DEV SİTESİ

Seçenekler
Arkadaşına Gönder Yazıcı Dostu
Üzgünüm, bu haber için yorumlar aktif değil.

Kategori:

Di

| Ana Sayfa |


BAYBURT HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ZAHİT MAH AYYILDIZ CAD NO:4 BAYBURT

SANTRAL : 458 211 7433 FAKS : 458 212 8946 E POSTA : bayburt.hsm@saglik.gov.tr